Acum cateva saptamani am primit via e-mail o solicitare ”altfel”.
Un mesaj care mi-a atras in mod special atentia, fiindca expeditoarea nu-si dorea nici sa-i donez vreo rochita, nici sa-i distribui prin social media vreo postare curajoasa si nici sa-i povestesc din culisele vreunui serial in care am jucat sau din intimitatea familiei mele.
O domnisoara cu toate vorbele la ea mi-a cerut ajutorul cu lucrarea ei de dizertatie (Masterat Modele de Comunicare si Relatii Publice, Fac. Litere, Univ. Bucuresti).
Si spun asta fiindca Cristina (asa cum s-a semnat in incheiere), m-a convins, printr-un mesaj cat de poate de simplu si de sincer, sa-i accept fara sa clipesc solicitarea intr-o perioada aglomerata pana la refuz.
Ce a urmat?
Unul dintre cele mai complexe si solicitante ”interviuri” primite vreodata, care a meritat toata concentrarea mea.
Interviu pe care, alaturi de Cristina, am hotarat sa-l public si pe blog, in speranta ca experienta mea de pana acum, asternuta succint pe coala virtuala, sa-i indrume – macar putin – pasii vreunuia dintre voi.
Daca nu pentru dizertatie, atunci intr-un potential business dezvoltat online.
Acestea fiind spuse, te invit sa citesti studiul de caz al celei de-a doua lucrari de dizertatie la care am pus vreodata umarul (prima fiind cea personala, savarsita inaintea erei noastre).
- A povesti reprezintă un aspect omniprezent în viaţă noastră, experienţele fiind pur şi simplu senzaţii neevaluate fara a fi povestite. Ce rol au povestile in viata oamenilor?
A povesti reprezinta un aspect omniprezent in vietile noastre, inca de la zero kilometri, as adauga eu.
Ni se trage din copilarie, atunci cand unul dintre cele mai fixe ganduri ne indeamna sa ne rugam parintii ”sa ne mai spuna o poveste”. Macar una… Una inainte de culcare, alta atunci cand ne plictisim si vreo cateva duzine atunci cand nu se mai termina ”De ce-urile”.
Cat despre adulti, trebuie sa ne fi fost inscrisa in ADN nevoia de a asculta povesti cu rol moralizator, a altora care sa ne ridice moralul ori a unora care sa rezume situatii de fapt.
Desigur, atunci cand povestim, adevarul istoric ramane doar un punct de pornire. Cele mai captivante povesti se dezvaluie romantate. Voit, de dragul trairilor intense oferite audientei ori gratie implicarii emotionale a naratorului in desfasurarea actiunii. De aici si multitudinea de versiuni ale aceleiasi povesti (certurile intre indragostiti fiind, probabil, cel mai bun exemplu). Iar abilitatea de a te face ascultat ramane un dar.
Acestea fiind spuse, povestile par sa doboare bariere intre generatii, sa faca recapitularea si sa ne ajute sa reflectam, sa ne umple de lacrimi ori de zambete momentele petrecute cu semenii, sa ne prezinte in fata celorlalti, dincolo de un aspect fizic evident.
Acestea ar fi cateva dintre rolurile povestilor in traiul nostru cel de toate zilele. Cele care imi vin in minte la prima strigare. Carevasazica, povestile sunt bune, numai bune de primit in vietile noastre.
Si, totusi, inca mai cred ca fiecare avem cateva povesti care merita sa ramana nespuse. Unele experiente sunt prea intime pentru a fi impartasite altor suflete. Dar Social Media e un miraj care uneori ne convinge sa dam din casa mai mult decat ar fi cazul.
- Pornind de la ideea de experienta povestita, care este rolul textului narativ in conturarea imaginii unei persoane publice?
Vorbind prin prisma celor 6 ani de blogging si peste 1100 articole publicate pe andreeapatrascu.ro, as spune ca textul este foarte important. Pentru un context autentic, el trebuie sa insoteasca imaginea, sa devina o marca inregistrata a autorului. Textul contureaza povestea, devoaleaza personalitatea, rezuma experienta in sine.
Sunt fericita cu faptul ca in jurul blog-ului meu s-a cristalizat o comunitate frumoasa, care deja imi recunoaste scriitura.
Fireste, pe Facebook si pe Instagram e alta mancare de peste. Audienta ”scroll-eaza” in viteza, iar textul este mai putin personal.
- Blogul este o pagina de tip jurnal online, în care articolele apar in ordine cronologica inversă, in spatele celui mai nou articol existand o istorie personala. Se poate construi o identitate personala prin intermediul cuvintelor?
Nu-mi doresc sa stricam prietenia – si asa incipienta – dar trebuie sa te contrazic din capul locului: blogul meu NU este un jurnal online. Si aici revin la ideea de intimidate, subliniata mai sus.
Plus ca eu sunt o femeie ca multe altele, nu cred ca viata mea trebuie povestita de-a fir a par.
De fiecare data cand scriu un articol, ma gandesc la utilitatea lui pentru cititori. Daca articolul nu vine cu o valoare adaugata, atunci nu merita sa fie publicat.
De pilda: daca pur si simplu m-as spovedi pe blog ca am plecat in vacanta si ca ne-a costat 2000 euro deplasarea, n-as face altceva decat sa alimentez presa mondena cu inca o stire irelevanta pentru audienta.
In schimb, daca aleg sa public un articol despre vacanta, o voi face cu tot cu recomandari de obiective turistice de bifat, vestimentatie adecvata, restaurante, locuri de cazare care mi-au placut (sau NU), orare de functionare ori ponturi de-ale locului. Toate insotite de suport foto sau video.
Uite, vara trecuta am scris despre doua parcuri nationale din Croatia, Plitvice si Krka, renumite pentru cascadele lor impresionante. Am venit atunci si cu poze, iar publicul interesat de zona turistica a primit cu mult entuziasm documentarea mea. Chiar zilele trecute mi-a scris o domnisoara sa-mi spuna ca am inspirit-o in alegerea locului unde isi va realiza sedinta foto pentru nunta, insa nu era hotarata intre Plitvice si Krka.
- Intr-o lume aflată intr-o continuă schimbare, care vizează planuri multiple (economice, sociale, politice, psihologice) cultivarea identităţii personale devine impetuos necesară. Care este rolul individualitatii si a imaginii de sine in conturarea identitatii?
Informatia stocata online aduce inspiratia la doar cateva click-uri distanta. Indiferent de planul la care facem referire.
Mai mult decat atat, Influencer-ii au invatat in ultimii ani sa apase butoanele care trebuie, pentru a-si convinge comunitatile sa-i aprobe si urmeze in majoritatea situatiilor.
Tentatia de a copia retete de succes este mare, insa intru conturarea identitatii, tot filtrul personal ar trebui sa ne dicteze destinatia, iar intuitia ar putea sa incurajeze directia.
Just, identitatea temporara, imprumutata prin mimetism, ne-ar putea maguli cu cateva duzine de Like-uri, insa – zic eu – précis inainte de a ne iesi pe nas.
- Pornind de la ideea că fiecare personalitate este unică, orice persoana poate avea propriul brand personal. Cum ajuta social media in crearea si dezvoltarea branding-ului personal?
Asa este, social media este un canal la indemana, accesibil la doar o conexiune de internet si un terminal distanta. Este putin costisitor si poate sustine si dezvolta brand-uri personale. Social Media este un canal care a reusit, prin implementarea hastag-ului, sa livreze continut catre un public relevant, interesat de un subiect anume.
Insa mecanismele sale de functionare incurajeaza un anumit tip de postari, distribuite cu precadere catre audienta. Ma refer aici la continut foto calitativ si la continut video de scurta durata (30 secunde – 1 minut).
- Care sunt avantajele si dezavantajele comunicarii vizuale in noile retele de social media?
Altii mai iscusiti ca mine au spus ca sunt imagini care spun cat 1000 de cuvinte. Nu-mi propun sa contrazic aceasta convingere.
Cu atat mai putin in epoca in care social media demonstreaza ca o fotografie valoreaza sute de Like-uri, in timp ce textul ce exprima ideea din fotografie valoreaza doar cateva zeci.
Dar, asa cum spuneam si mai devreme, sunt de parere ca textul zugraveste o imagine de ansamblu.
E plin de moralisti care se pozeaza cu salata de broccoli in fata, iar dupa declansarea blitz-ului rup fast food-ul in doua.
Si daca tot ai pomenit avantajele comunicarii vizuale, trebuie sa mentionez postarile in timp real, a.k.a. Live-ul pe Facebook, de exemplu.
- Instagramul spune o poveste prin imagini. Care este rolul imaginii in crearea unei identitati personale autentice?
Imaginile sunt o forma rapida de a-ti spune povestea. In acelasi timp, imaginile reusesc cel mai usor sa dezvaluie subiectii exclusiv asa cum acestia isi doresc sa apara.
Programele de editare foto, multitudinea de filtre, efectele speciale direct de pe telefon, optiunile de machiaj implementate in aplicatiile de editare foto, toate sunt bine venite. Si, totusi, folosite in exces, acestea fac uneori ca povestea sa deraieze.
- Identitatea narativa construita prin imagini in Instagram are un impact mai puternic asupra oamenilor, decat identitatea narativa construita prin cuvinte in cadrul unui blog? (imagine vs. text)
In comparatie cu Instagramul, blogul presupune o abordare mai personala. Asa este, comunitatea unui blog este mai restransa. Insa in acelasi timp, vorbim despre o comunitate direct interesata de povestile autorului. Asa ca sansele ca acestia sa reactioneze si in offline sub impulsul influentei naratorului sunt mai mari decat in social media.
Pe de alta parte, utilizatorii de Instagram sunt mult mai numerosi, insa – realist vorbind – acestia sunt acolo in cautare de informatie de uz general, nu de informatia specifica furnizata de un personaj anume.
Rezumand, pe termen scurt, identitatea narativa costruita prin imagini in Instagram are un impact mai puternic decat identitatea construita prin cuvinte, insa acest raport se manifesta exclusiv in mediul online. Asta in timp ce like-urile nu se reflecta prea des in decizii de cumparare ori alte actiuni concrete savarsite in offline.
- Crearea unei identitati vizuale in Instagram de catre liderii de opinie din social media este din ce in mai vizibila. Conturarea unui personaj cu o imagine puternică, proiectată şi comercializată în rândul culturii de masă, poate duce la pierderea autenticitatii?
Liderii de opinie pe care eu ii admir se asociaza doar cu brand-uri in care ei cred, cu care rezoneaza in viata de zi cu zi, dincolo de factura emisa la sfarsit de luna.
Si atunci, imaginea acestora – chiar si comercializata – poate reda file autentice de viata, experiente personale ale unor lideri de opinie care pur si simplu isi monetizeaza, fara compromisuri, abilitatea de a se face ascultati.
- Popular Culture vizează practicile de producţie şi de consum ale culturii de succes comercial, care în zilele noastre în cea mai mare parte este furnizată de media. In concluzie, este Instagramul un produs de Popular Culture?
Pentru mine, Instagram reprezinta o sursa de inspiratie, captata intr-o serie de vizualuri mai elaborate decat gasim pe Facebook ori pe bloguri. Vizualuri comerciale, asa cum le spuneai tu.
Iar daca ar fi sa amintim principalele categorii ale Pop Culture (divertisment, sport, stiri, politica, moda, IT, jargon), am realiza ca Instagram-ul ne furnizeaza informatie relevanta, de actualitate, ce se incadreaza la cel putin trei dintre categoriile de mai sus.
Cu alte cuvinte, de la mine ai un DA! 🙂
*Intrebari: Cristina Durbalau (masterand).
Cat despre identitatea mea vizuala din Instagram, am ales sa ilustrez acest articol exclusiv cu imagini postate pe contul meu de Instagram.
te apreciez mult pentru ceea ce scrii! succes in continuare! :*
Feedback-ul vostru este foarte important pentru mine. Iti multumesc!
Sunt fan Andreea Ibacka si te urmaresc peste tot: Facebook, Instagram, reviste, blog. 🙂 Sper sa nu renunti niciodata la coltisorul acesta frumos in care revin mereu cu drag pentru a-ti citi postarile.
Te pup :*